Головна сторінка


План

роботи творчої групи вчителів англійської мови з проблеми

«Формування ключової компетентності «спілкування іноземними мовами» засобами інноваційних технологій з використанням онлайн ресурсів»

2022-2023

Склад творчої групи:

 

Красова О.Г.

Керівник шкільної творчої групи ,учитель вищої категорії,  учитель- методист

Даценко Ю.В.

Член шкільної творчої групи,   учитель І категорії

Желудченко А.В.

Член шкільної творчої групи, учитель  вищої категорії, старший учитель

Савченко В.В.

Член шкільної творчої групи, учитель  вищої категорії; учитель - методист

Основними завданнями творчої групи є :

-              реалізація завдань, які випливають із Закону про освіту;

-              вивчення і реалізація положень нормативно-правових документів;

 -            освоєння нового змісту технологій і наукових методів викладання  

                англійської мови;

-              узагальнення досвіду вчителів і втілення його в практику роботи;

 

Науково-теоретичне вивчення проблеми членами творчої групи

 

ПІБ учителя

Тематика методичних повідомлень

Строки

Відмітка

про виконання

Савченко В.В.

Застосування онлайн ресурсів та  технологій змішаного навчання з метою активізації основних компетентностей учнів на уроках англійської мови

листопад

 

Даценко Ю.В.

«Комп’ютерні програми та інтернет-навчання для розвитку навичок аудіювання на середньому етапі навчання учнів в умовах сучасної освіти»

листопад

 

Красова О.Г.

Формування навичок читання на уроках англійської мови в умовах НУШ з використанням Інтернет ресурсів

грудень

 

Желудченко А.В.

«Навчання граматики англійської мови на середньому етапі із застосуванням додаткових освітніх ресурсів»

грудень

 

 

Етапи роботи групи

І. Організаційний    

                                   серпень 2022 року

Основний зміст

Тематика засідання

строки

Відповідальні

Визначення складу завдань кінцевого результату, планування роботи

І. Організаційне засідання

1.Прензентація плану роботи

2.Обговорення і затвердження плану роботи.

3.Розподіл доручень між членами групи

серпень

Керівник групи

ІІ.Системно-інформаційний         

вересень-листопад 2022

 

Науково-теоретичне обґрунтування  проблеми, виявлення практичного досвіду, систематизація зібраного матеріалу

Робота між засіданнями

1.Збір і систематизація матеріалів за напрямками:

-науково-теоретичне вивчення проблеми

- виявлення практичного досвіду

 

2.Відвідування і аналіз уроків вчителів школи

 

ІІ. Засідання

1 . Формування навичок читання на уроках англійської мови в умовах НУШ з використанням Інтернет ресурсів

2.Аналіз відвіданих уроків

Робота між засіданнями

Оцінювання навчальних досягнень учнів

 

ІІІ. Засідання

1. «Комп’ютерні програми та інтернет-навчання для розвитку навичок аудіювання на середньому етапі навчання учнів в умовах сучасної освіти»

 

Практичне завдання до наступного засідання:

Опрацювання ППД., нових публікацій з досліджуваної проблеми

 

вересень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

жовтень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

листопад

 

 

 

 

 

 

Вчителі – члени групи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Красова О.Г.

 

 

 

Вчителі – члени групи

 

 

 

 

Даценко Н.В.

 

 

 

 

 

 

Вчителі – члени групи

 

 

 

 

 

 

 

 ІІІ. Моделюючий                           

Оволодіння методикою   активізації навчальної діяльності учнів  з метою підвищення ефективності уроку іноземної мови

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота між засіданнями

1.Підготовка до випуску методичного бюлетеня ««Формування ключової компетентності «спілкування іноземними мовами» засобами інноваційних технологій з використанням онлайн ресурсів»»

ІV. Засідання

1. Застосування онлайн ресурсів та  технологій змішаного навчання з метою активізації основних компетентностей учнів на уроках англійської мови

2  Навчання граматики англійської мови на середньому етапі із застосуванням додаткових освітніх ресурсів

Робота між засіданнями

1.Моніторингове дослідження впливу творчої діяльності учнів на  навчально-виховний процес

2.Підготовка та проведення уроків членами творчої групи.

3. Самоаналіз проведених уроків.

4. Підготовка до презентації роботи творчої групи

 

 

грудень

 

 

 

 

 

 

 

січень

 

 

 

лютий

 

 

 

 

лютий

 

 

 

 

Вчителі – члени групи

 

 

 

 

Савченко В.В.

 

 

 

 

Желудченко А.В.

 

 

 

Вчителі – члени групи

Вчителі – члени групи

Вчителі – члени групи

 

 

                                           грудень - лютий 2022/2023

 

ІV .Результативно-узагальнюючий   

                                                   березень  2023                        

 

Узагальнення та презентація роботи досвіду творчої групи, розробка методичних рекомендацій

 

V. Засідання

1.Презентація досвіду роботи творчої групи  - круглий стіл

2. Випуск методичного бюлетеню

 

 

 

березень

 

 

 

 

Члени групи, керівник групи

V. Пропагандистсько-консультативний   

квітень- травень  2023

Пропагандистсько-консультативна робота  серед вчителів методичного об’єднання

 

Проведення семінарів-тренінгів.

 

 

Підсумкове засідання творчої групи.

 

 

квітень

 

 

травень

 

 

 Члени групи,

 

Члени групи,

 

 

 

 

 

 

Звіт

про роботу  творчої  групи вчителів англійської мови    у  2022-2023 навчальному році

 

 

 

Керівник групи

Красова О.Г.

 

 

 

Згідно з річним планом роботи школи  на 2022-2023 н.р. активно здійснювала свою роботу творча група вчителів англійської  мови з проблеми «Формування ключової компетентності «спілкування іноземними мовами» засобами інноваційних технологій з використанням онлайн ресурсів»

 

Склад творчої групи:

Красова О.Г.

Керівник шкільної творчої групи ,учитель вищої категорії,  учитель- методист

Даценко Н.В.

Член шкільної творчої групи,   учитель І категорії

Желудченко А.В.

Член шкільної творчої групи, учитель  вищої категорії, старший учитель

Савченко В.В.

Член шкільної творчої групи, учитель  вищої категорії; учитель - методист

 

Основними завданнями творчої групи були:

-              реалізація завдань, які випливають із Закону про освіту;

-              вивчення і реалізація положень нормативно-правових документів;

 -            освоєння нового змісту технологій і наукових методів викладання 

                англійської мови;

-              узагальнення досвіду вчителів і втілення його в практику роботи;

 Протягом року робота вчителів групи була спрямована на пошук шляхів підвищення якості   викладання англійської мови  та створення умов необхідних для розвитку неординарних здібностей учнів, розкриття їх потенціалу.

Робота групи здійснювалась за наступними етапами:

І. Організаційний

Визначення складу завдань кінцевого результату, планування роботи

ІІ.Системно-інформаційний 

Науково-теоретичне обґрунтування  проблеми, виявлення практичного досвіду, систематизація зібраного матеріалу

ІІІ. Моделюючий

Оволодіння методикою   активізації навчальної діяльності учнів  з метою підвищення ефективності уроку іноземної мови

VІ .Результативно-узагальнюючий  

Узагальнення та презентація роботи досвіду творчої групи, розробка методичних рекомендацій

VІІ. Пропагандистсько-консультативний  

Пропагандистсько-консультативна робота  серед вчителів методичного об’єднання

 

На засіданнях групи обговорювались  такі проблеми  як :

 

Савченко В.В.

Застосування онлайн ресурсів та  технологій змішаного навчання з метою активізації основних компетентностей учнів на уроках англійської мови

Даценко Н.В.

«Комп’ютерні програми та інтернет-навчання для розвитку навичок аудіювання на середньому етапі навчання учнів в умовах сучасної освіти»

Красова О.Г.

Формування навичок читання на уроках англійської мови в умовах НУШ з використанням Інтернет ресурсів

Желудченко А.В.

«Навчання граматики англійської мови на середньому етапі із застосуванням додаткових освітніх ресурсів»

 

Між засіданнями здійснювалась наступна робота:

·        Підготовка та проведення уроків членами творчої групи.

·        Відвідування і аналіз уроків вчителів школи

·        Самоаналіз проведених уроків.

·        Моніторингове дослідження впливу творчої діяльності учнів на  навчально-виховний процес

·        Проведення семінарів-тренінгів.

В травні було проведено підсумкове  засідання творчої групи з презентація досвіду роботи творчої групи  - круглий стіл.

 

Висновки.

Вчителі творчої групи приділяли велику увагу проблемам  освоєння нового змісту технологій і наукових методів викладання  англійської мови;  узагальнення досвіду вчителів і втілення його в практику роботи; приділяли  увагу роботі з обдарованими учнями, намагаючись створити необхідні умови для подальшого розвитку здібностей учнів..

 

 





















Успішно пройшла чергові курси перепідготовки вчителів за темою 
"Шляхи та засоби підвищення ефективності уроку"
(10 -21 вересня 2018 року)




.................................................................................................................................................................
                                                     Презентація досвіду 2018

...................................................................................................................................................................

Центр методичної та соціально-психологічної служби управління освіти Міської ради міста Кропивницького 

Шляхи активізації навичок діалогічного мовлення учнів початкової школи на уроці англійської мови
(в рамках реалізації концепції «Нова українська школа»)

(Опис досвіду роботи Красової Олени Гаріївни, вчителя англійської мови навчально-виховного комплексу «Кіровоградський колегіум»– спеціалізований загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний заклад – центр естетичного виховання управління освіти Міської ради міста Кропивницького Кіровоградської області)

Кропивницький – 2018

Методичний посібник: «Шляхи активізації  навичок діалогічного мовлення учнів початкової школи на уроці англійської мови (в рамках реалізації концепції «Нова українська школа») Центр методичної та соціально-психологічної служби управління освіти  управління освіти Міської ради міста Кропивницького. 2018, - с. 53.

У методичному посібнику висвітлено досвід роботи Красової О.Г., вчителя англійської  мови НВК «Кіровоградський колегіум – спеціалізований загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний заклад – центр естетичного виховання» управління освіти Міської ради міста Кропивницького Кіровоградської області щодо розвитку навичок діалогічного мовлення молодших школярів засобами англійської мови (в рамках реалізації концепції «Нова українська школа».

Адресований вчителям англійської мови


Упорядники: Наумець О.М., методист центру методичної та соціально-психологічної служби управління освіти Міської ради міста Кропивницького;
Красова О.Г.,  вчитель англійської мови НВК «Кіровоградський колегіум-спеціалізований загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний заклад – центр естетичного виховання» управління освіти Міської ради м.Кропивницького Кіровоградської області 


Друкується за рішенням методичної ради центру методичної та соціально - психологічної служби управління освіти Міської ради міста Кропивницького (протокол № ….. від  ….. року).


ЗМІСТ
Вступ                                                                                                                4
Розділ 1. Характеристика діалогічного мовлення                                           11
Розділ 2. Мета, зміст і засоби діалогічного мовлення на уроках
англійської мови                                                                                                       12
Розділ 3.    Психологічні особливості діалогічного мовлення   молодших школярів                                                                                                                   12
Розділ 4. Процес навчання діалогічного мовлення                                              14
Розділ 5. Основні методичні положення. Принципи навчання спілкуванню на уроках англійської мови                                                                                          17
Розділ 6. Особливості навчання діалогічного мовлення у початковій школі    18 Розділ 7. Мовні вправи з розвитку діалогічного мовлення молодших
школярів засобами англійської мови                                                                        19
Розділ 8. Висновок                                                                                            25
Розділ 9. Використані джерела                                                                       26
Розділ 10. Додатки                                                                                           28


ВСТУП
Тема досвіду: «Шляхи активізації навичок діалогічного мовлення учнів початкової школи на уроці англійської мови (в рамках реалізації концепції «Нова українська школа»)
Інформація про носія досвіду
Красова Олена Гаріївна – вчитель англійської мови НВК «Кіровоградський колегіум-спеціалізований загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний заклад – центр естетичного виховання» управління освіти Міської ради міста Кропивницького Кіровоградської області. 
Стаж безпосередньої роботи –29 років. Вчитель має вищу освіту, закінчила Кіровоградський державний педагогічний університет ім.О.С.Пушкіна у 1989 році. Спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії. Вчитель-методист з 2014 року. За сумлінну працю двічі нагороджена грамотами управління освіти Міської ради м.Кропивницького у 2012, 2014 роках.
Досвідчений педагог, розробила власну методичну систему, в якій творчо  використовує здобутки сучасних  методик викладання англійської мови. Її уроки чітко структуровані, добре унаочнені власноруч розробленими дидактичними матеріалами, мають доцільну змістовну наповнюваність, побудовані з урахуванням індивідуальних та вікових особливостей учнів, проводяться на комунікативній основі, викликають зацікавленість учнів початкової школи і мотивують їх до навчання. Вчитель, поступово ускладнюючи матеріал, досягає поставленої мети.
Багатий педагогічний досвід, глибокі психолого-педагогічні знання дають їй можливість створити  у групах ситуацію успіху у вивченні  англійської мови. Вчитель є активним учасником міжнародних проектів, в яких разом зі своїми учнями бере участь в обговоренні проблем сьогодення. Особливу увагу  приділяє роботі з обдарованими учнями. Її учні беруть  активну участь у позакласній роботі з англійської мови, співпрацюють з учнями з різних країн в міжнародних проектах “IEARN”, є переможцями олімпіад з англійської мови.
Олена Гаріївна постійно дбає про підвищення свого фахового рівня, є постійним учасником вебінарів, семінарів, які проводяться представниками видавництв Macmillan, Cambridge University Press, Person-Dinternal, проводить демонстраційні уроки на шкільному, міському та обласному рівнях, виступає з доповідями з досвіду своєї роботи. Протягом 2017/18н.р. провела два майстер-класи для освітян міста і разом з колегами брала участь у локації для громадськості з проблеми: «Використання інтернет-ресурсів на уроках англійської мови» Олена Гаріївна – високоосвічена, ерудована, творча особистість. Користується повагою і авторитетом серед колег, учнів та їх батьків.
Адреса досвіду: НВК «Кіровоградський колегіум-спеціалізований загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний заклад – центр естетичного виховання» управління освіти Міської ради міста Кропивницького Кіровоградської області. 
Досвід вивчався протягом 2017/2018 навчального року Наумець О.М., методистом центру методичної та соціально-психологічної служби управляння освіти Міської ради міста Кропивницького.
Актуальність дослідження:
Зростаючі потреби у спілкуванні та співпраці між країнами і людьми з різними мовами та культурними традиціями, нова освітня система в Україні, державний освітній стандарт з іноземної мови вимагають суттєвих змін у підході до викладання, оновлення змісту та методів навчання іноземних мов. На сьогодні все більшого поширення набуває тенденція посилення комунікативної спрямованості освітнього процесу – його наближення до реального процесу спілкування.
Мовленнєва діяльність є невід’ємною формою виявлення сутності людини, передумовою та частиною її як суспільної істоти. Починаючи з того моменту, коли дві людини почали взаємодіяти, вони повинні були створити собі засіб, який би сприяв їхньому порозумінню. Таким засобом стала мова.
Мовленнєва діяльність носить універсальний характер, адже в житті людини навряд чи знайдеться що-небудь, що не мало б відношення до мови. Між носіями мови та соціально-економічними, історичними та культурними умовами життя існує взаємозалежність в тому плані, що хоча мова й формується її носіями, але ці процеси завжди обумовлені конкретною соціально-економічною, історичною та культурною ситуацією.
Успішний розвиток комунікативного мовлення значною мірою визначається наявністю сприятливих умов. Відомо, що ми завжди більше уваги приділяємо тим питанням і тій діяльності, які відповідають нашим громадським чи особистим інтересам. Щодо іноземної мови, то її вивчення  дається легко, якщо воно входить в сферу інтересів особи, яка прагне оволодіти нею. «Ми вчимось краще, коли хочемо навчитись», – сказав П. Хегболдт.
Існуюча традиційна організація навчання неповною мірою сприяє розвиткові навичок діалогічного мовлення молодших школярів, їх комунікативного спілкування, особливо в умовах реалізації концепції «Нової української школи»
З огляду на вище зазначене, проблема  «Шляхи активізації мовленнєвих навичок (діалогічне мовлення) учнів початкової школи на уроці англійської мови (в рамках реалізації концепції «Нова українська школа»), над якою вчителька працює вже не перший рік,  сьогодні набуває особливої актуальності.
Об’єкт дослідження:  розвиток навичок діалогічного мовлення учнів початкової школи засобами англійської мови.
Предмет дослідження: процес розвитку комунікативних компетенцій (діалогічного мовлення) молодших школярів засобами англійської мови (в рамках реалізації концепції «Нова українська школа»).
 Мета дослідження – визначити ефективні шляхи і засоби розвитку навичок комунікативного (діалогічного) мовлення  учнів початкової школи засобами англійської мови.
Завдання дослідження:
1.     Дати характеристику діалогічного мовлення.
2.     Визначити мету, зміст і засоби діалогічного мовлення на уроках іноземної мови.
3.     Процес навчання діалогічному мовленню та основні принципи його реалізації.
4.     Описати психологічні особливості діалогічного мовлення учнів початкової школи.
5.     Дослідити особливості навчання діалогічного мовлення молодших школярів.
6.     Дібрати мовні вправи з розвитку діалогічного мовлення, які використовує на уроках англійської мови  у початковій школі Красова О.Г..
7.      Виміряти результативність роботи вчителя  в частині розвитку діалогічного мовлення школярів.
Новизна досвіду полягає в розробці та апробації комунікативних ситуацій успіху для активної взаємодії і співпраці вчителя з учнями початкової школи на уроках англійської мови з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, у  використанні комплексу доцільних методів і прийомів, спрямованих на розвиток  навичок діалогічного мовлення школярів та свідомого зацікавленого спілкування іноземною мовою у реальному житті.
Теоретичною основою досвіду є вимоги Закону України «Про освіту», згідно з яким перший цикл навчання має пробуджувати і підтримувати інтерес до сфери знань і цінностей, передбачених навчальною програмою, а серед  10 ключових компетентностей  визначене спілкування учнів іноземною мовою, уміння висловлювати думку, критично мислити, логічно обґрунтовувати позицію, ініціативність і творчість.
Головна ідея досвіду полягає у тому, що вчитель  під час  навчання учнів діалогічному мовленню на уроках з англійської мови  виділяє три етапи:
1. засвоєння учнями початкової школи діалогічних єдностей ;
2.засвоєння мікродіалогів;
3. самостійне складання учнями початкової школи власних діалогів англійською мовою.
Шляхи реалізації  досвіду:
Запропоновані  наступні види вправ, що утворюють систему  для навчання діалогічного мовлення учнів початкової школи: імітація; трансформація;  завершення;  розширення зразка мовлення;  підстановка у зразок мовлення;  самостійне вживання зразка мовлення; відповіді на запитання;  повідомлення або запит інформації; спонукання до певних дій;  об’єднання реплік у діалогічні єдності;  бесіда між учнем / учнями і вчителем, між двома учнями.
Технологія досвіду Красової О.Г. полягає в навчанні учнів спілкуванню іноземною мовою в усній і письмовій формі. Для досягнення цієї мети вчитель постійно підвищує практичну, тобто комунікативну спрямованість усього освітнього процесу, формує  вміння і навички іншомовного спілкування в ситуаціях, близьких до реального життя.

     
  Результативність досвіду   
Протягом 2017/2018 навчального року здійснювався моніторинг професійної майстерності вчителя, що містив в собі такий діагностичний інструментарій:
*анкетування учнів;
*контрольні зрізи з німецької мови за завданнями різних рівнів складності;
        *експертна оцінка уроків вчителя.
Результати моніторингу рівня знань, проведених у 4-Б класі,  представлені у
   таблиці 1.
Таблиця 1
Порівняльний аналіз зрізів знань на базі 4--Б класу

    12-10
9-7
6-4
3-1
1 чверть
2
7
2
0
2 чверть
4
6
1
0
3 чверть
5
5
1
0
Ø  
Моніторінг досягнень учнів може бути відображений на діаграмах:
            Результати контрольних зрізів знань, анкетування учнів, експертна оцінка 
     уроків англійської мови вчителя показали високу результативність її діяльності.
     Якість знань, умінь та навичок  учнів у групах Красової О.Г. складає  93 %.
     Аналіз засвідчує про те, що 50% учнів, яких навчає Красова О.Г., мають високий
      рівень знань, 34% – достатній, 8% – середній і 7% – низький.
Отже, для забезпечення  успішного оволодіння учнями знаннями вчителька будує освітній процес на діагностичній основі, що дозволяє  їй враховувати  індивідуальні особливості, запити та інтереси кожного учня. Такий підхід підвищує мотивацію та пізнавальні потреби школярів не тільки до англійської мови, а й до процесу навчання вцілому.

1. Характеристика діалогічного мовлення
Діалогічне мовлення характеризується визначними комунікативними, психологічними і лінгвістичними особливостями. Діалогічне мовлення - це об’єднання ситуативно-тематичної сукупності і комунікативними мотивами співвідношення усних висловів які послідовно виникли між двома і більше співбесідниками в безпосередньому акті спілкування. Діалогозовання – процес мовної взаємодії, який передбачає обмін реплік, недосягаючих об’ємів монологічних висловів. Під терміном діалог розуміється як сам процес діалогозування, так і його результат текст. Діалог, як і будь-який комунікативний акт, протікає в конкретній ситуації мовлення (спілкування) і є його продуктом. Ситуація розмови (мовлення) повинна включати чотири компоненти: обставину, відношення між комунікантами, мовне бажання і сам процес діалогозування. 
Діалогічній мові властиві звертання до співбесідника. Система навчання складається із таких положень:
- Комунікативний напрям
- Моделювання типових комунікативних ситуацій
- Навчання діалогу як мовномислячу діяльність
- Навчання діалогічного мовлення як форма соціального мовлення
- Комплекс вправ

2. Мета, зміст і засоби навчання діалогічному мовленню на уроках іноземної мови
При навчанні іноземної мови ставлять дві мети: комунікативна - формування вміння користуватися вивченням іноземної мови як засіб спілкування і науково-виховна – забезпечує загальну освіту і виховання дітей.
Включення іноземної мови в навчальний план визначається загальнодержавною політикою. Термін практичне володіння мовою означає в іноземній мові формування умінь і навичок розуміння думок інших  людей (в усній і письмовій формах) і висловлювання своїх думок (також в усній і письмовій формах). Ціллю навчання усної мови тобто формування умінь звичок практичного володіння мовою. Ціль навчання в закладах загальної середньої освіти  не може бути розвиток вміння і навичок розмовної мови, так як ця ціль не враховує конкретні умови викладання, а особливо вимагає спеціального вивчення стилю іноземної мови. В звязку з цим задача навчання учнів освітнього закладу усної мови повинна бути конкретизована по двох напрямках: в напрямку вивчення мовлення і навчання розуміння мови на слух.[2.c.45]

3. Психологічні особливості  діалогічного мовлення                  
 Однією з найважливіших психологічних особливостей діалогічного мовлення є його ситуативність. Ситуативним діалогічне мовлення є тому, що часто його зміст можна зрозуміти лише з урахуванням тієї ситуації, в якій воно здійснюється. Мовленнєва дія не може існувати без ситуації спілкування, тому вчитель на занятті з англійської мови повинен створити ситуацію спілкування. Слід зазначити, що в процесі навчання учнів початкової школи англійської мови нас цікавлять не будь-які ситуації дійсності, а лише ті, що спонукають до мовлення. Такі ситуації називають мовленнєвими або комунікативними. Комунікативна ситуація – це ситуація мовного спілкування двох і більше людей. Вона завжди містить у собі стимул до мовлення. За визначенням В.Л.Скалкіна, «комунікативно-мовленнєва ситуація – це динамічна система взаємодіючих факторів, які залучають людину до мовленнєвого спілкування і визначають її поведінку в межах одного акту спілкування».
 Одним із шляхів створення комунікативної ситуації є рольові ігри, які сприяють реалізації міжособистісного спілкування учнів початкової школи на занятті з англійської мови. Рольова гра допомагає учням спланувати особисту мовленнєву поведінку і передбачити поведінку співрозмовника. Вона передбачає елемент перевтілення учня у представника певної соціальної групи, професії тощо. Через це рольові ігри часто сприймаються молодшими школярами як реальна дійсність: учні дістають у них можливості для самовираження, яке здійснюється у межах цих ролей. Кінцевою метою рольової гри на заняттях з англійської мови є відпрацювання комунікативних навичок та умінь. Це сприяє формуванню мовленнєвої та соціокультурної компетенцій. Учасники рольової гри не тільки роблять повідомлення з певної теми, але й невимушено вступають у бесіду, намагаються підтримати її, цікавляться думкою інших, обговорюють різні точки зору, кожен прагне висловити свою думку, і таким чином розмова стає невимушеною, що власне і є реалізацією комунікативного підходу до навчання англійської мови. Адже створена умовна ситуація, в якій відбувається невимушене спілкування з обігруванням соціальних ролей, тобто моделюються реальні умови комунікації.
Найбільш типовими комунікативними завданнями є: розпитати, попросити, запропонувати, повідомити, описати, розповісти, пояснити, оцінити, заперечити, обґрунтувати. Для цього учні початкової школи на заняттях з англійської мови повинні оволодіти різними функціональними типами діалогів. Основними з них є: діалог-розпитування та діалог-обмін враженнями. Діалог-розпитування може бути одностороннім або двостороннім. У першому випадку ініціатива запитувати інформацію належить лише одному учню, у другому – кожному з них. Двосторонній діалог-розпитування розвиває ініціативність обох учнів, характерну для природного спілкування. Наступним за складністю є діалог-обмін враженнями (думками), метою якого є виклад власного бачення певного предмета, події, явища, коли молодші школярі висловлюють свою думку, наводять аргументи для доказу, погоджуються з точкою зору співрозмовника або спростовують її. При цьому ініціатива ведення бесіди є двосторонньою.

4. Процес навчання діалогічному мовленню
Процес навчання діалогічному мовленню складається із двох компонентів: по-перше, набуття знань, по-друге, розвиток умінь і навичок, причому знання приходять в процесі тренування і розвитку вмінь.
Володіння набором мовних знаків представляє собою наявність в памяті людини цього набору знаків, а також умінь і навичок в застосуванні в ході спілкування. Навчальний процес ділять на дві фази: засвоєння мовного матеріалу і формування мовних умінь. Перша фаза засвоєння мовного матеріалу є складним психологічним процесом, який в свою чергу включає ряд станів: це oзнайомлення з конкретним мовним матеріалом I застосування конкретного мовного матеріалу для передачі і прийняття інформації.
Процес навчання повинен складатися в залежності від того від якого виду мовної діяльності проводяться навчання – усної мови чи читання. Тому у процесі навчання потрібно підрозділяти: всі вправи на підготовчі до мови і мовні.
І.А. Грузинська висуває такі вимоги до системи вправ:
1. Послідовність вправ
2. Постійність
3. Перевага типів які ведуть до розширення їх діапазону і видозмін.
Розвиток діалогічного мовлення проходить по визначеній методичній системі, що включає принципи навчання усно мовному спілкуванню, добір тематики і мовного, його організацію з урахуванням інтересів і можливостей учнів, комплекс вправ і форм роботи, передбачає визначену структуру уроків іноземної мови.
Формування вміння вести бесіду є однією із найважливіших проблем методики навчання іноземної мови.
В практиці викладання бесіда часто зводиться до вправ «запитання –відповідь», при виконанні яких вчитель, як правило, ставить запитання, а учень відповідає на нього. Такий тип бесіди називається умовною бесідою і часто будується на матеріалі будь-якого тексту.
Одним із ефективних прийомів розвитку усного мовлення служить такий тип спілкування, як вільна бесіда.
Вільна бесіда передбачає самостійну діяльність, метою якої є встановлення контакту, взаєморозуміння; вплив на систему соціальних цінностей (переконань), емоційний стан іншої людини і т.д.
Тематика вільної бесіди характеризується виключною широтою діапазону і в принципі не залежить від місця дії. При переробці методичної моделі вільної бесіди суттєвими виступають такі фактори, як приналежність співрозмовника до тої чи іншої соціально-вікової категорії, характер мовного спілкування. Що стосується типових видів мовних стимулів у вільній бесіді, можна перерахувати наступні:
а) запит інформації про зацікавлену особу, подію;
б) інформування кого-небудь про що-небудь;
в) висловлення свого ставлення до події;
г) обмін думками або враженнями про що-небудь (кого-небудь);
д) встановлення контакту (наприклад, знайомства);
е) підтримання розмови і т.д.
Вільна бесіда як типовий вид спілкування характеризується деякими особливостями. Це:
1.                різноманітність тем розмови;
2.                їх відносна змінюваність;
3.                різноманітність мовних стимулів;
4.     довільна зміна ролей того, хто слухає, і того, хто говорить;
5.     природність і невимушеність розгортання комунікації.
В структурі навчальної бесіди можна виділити деякі складові частини:
- тема бесіди;
-  експозиція;
-  ключові слова;
-  мовна реакція – висловлювання учнів.
Навчальна бесіда може бути різноманітною за своєю тематикою. Життя школи, її учнів, події в класі, міжнародні події, література, спорт, побутові ситуації, – усе це може бути предметом розмови.
Експозиція, або початкове висловлювання є тим словесним стимулом, який повинен викликати реакцію і спонукати до розмови. Наприклад, «Сьогодні ми святкуємо річницю до дня народження відомого англійського  поета В. Шекспіра».
Прогнозуючи мовну реакцію учнів і пов’язані із нею лексичні труднощі, вчителю слід підготувати ряд ключових слів і висловів, які можуть знадобитися при роботі. Ці слова повинні бути відомими учням, засвоєні раніше. Їх призначення – слугувати опорою, підказкою у випадку необхідності.
Як показує практика, мовна реакція учнів набуває форму реплік (здивування, запитання чи ствердження), рідше форму висловлення у 2-4 реченнях.
Слід зазначити, що таку форму роботи, як непідготовлена навчальна бесіда, доцільно використовувати в основному в старших класах. Це пояснюється непростою структурою навчальної бесіди як прийому, з залученням в роботу відносно складного мовного матеріалу. Проведення як умовної, так і довільної бесіди передбачає володіння учнями певними навичками і вміннями, а також володіння рядом форм висловлювання таких як ключової фрази та вирази, сталі вирази, тощо. Навчальну бесіду рекомендується проводити у другій половині уроку, оскільки на початку заняття спостерігається певна скутість учнів. Бесіда ж потребує спонтанності, ініціативності, свободи дій. 
5. Основні методичні положення. Принципи навчання  спілкуванню іноземною мовою.
Принципи навчання спілкуванню іноземною мовою, що застосовуються рівною мірою для розвитку діалогічної і монологічної мови, досить докладно описані в методичній літературі. Основні з них:
Комунікативна спрямованість. Це ведучий принцип навчання діалогу, як і усного мовлення вцілому. Він включає цілий ряд приватних вимог, у тому числі:
а) комплектування лінгвістично виправданого мінімуму мовного інвентаря, що забезпечує рівень комунікативної достатності;
б) оцінку кожного мовного здобутку, що включається в програму, з погляду реальності його появи в природних актах усного спілкування;
в) формування ситуативно-тематичного мінімуму з урахуванням інтересів і майбутніх потреб тих, кого навчають;
г) комунікативність мовних операцій при роботі над мовним матеріалом (у всіх випадках, коли це можливо);
д) створення визначеної системи роботи, мотивованою потребою в мовному спілкуванні іноземною мовою.
(Розглянутий принцип зберігає свою дієвість у будь-яких умовах. Однак оскільки мова йде про середню школу, то методику навчання ДР варто конкретизувати, більш жорстко підійти до добору лексико-граматичного матеріалу, необхідно також врахувати вікові особливості учнів, визначити  їхні мотиви й об'єкти, що можуть бути ефективними компонентами комунікативної моделі реального спілкування в навчальних умовах.
Комунікативна спрямованість має дві основні форми реалізації. Перша - інтернаціональне спілкування.
Для вчителя однією з найскладніших проблем, пов’язаних з навчанням усного мовлення, є розвиток в учнів вміння складати діалоги, самостійно розвивати думку бесіди, змінювати текст складеного діалогу.
В методичній літературі існує два шляхи, які ведуть до самостійного діалогу: варіативність та перетворення завченого базисного діалогу та складання діалогу за окремими репліками.
Розгорнутий процес складання діалогу включає наступні фази:
1) проектування діалогу;
2) його ситуативна експозиція;
3) розвиток реплік та управління діалогом в ході його проведення;
4) фіксація складеного діалогу в памяті;
5) його розігрування.
На початковому етапу навчання діалогічного мовлення вчитель повинен мати повне уявлення про даний діалог. Це проект діалогу, він служить орієнтиром для направлення дій при складенні діалогу (учням він не повідомляється). На початковому етапі навчання складання діалогу вчитель прагне до того, щоб учні подавали репліки, які передбачені проектом.[5.c.45-64]
Експозиція називає діючі особи, умови та обставини, в яких проходить бесіда, відношення співрозмовників до предмету бесіди. В процесі розвитку діалогічних вмінь ініціативна експозиція ускладнюється і деталізується.
Навчання діалогічного мовлення на елементарному рівні це, в першу чергу, колективне формулювання реплік під керівництвом вчителя. З часом форми навчання парного діалогу стають більш еластичними.
Після того, як діалог складений, відбувається його фіксація в пам’яті і його розігрування. Як правило, повторне розігрування без змін швидко (зазвичай після третього повторення) призводить до послаблення інтересу учнів, зате з більшим пожвавленням проходить робота по видозміненню складених діалогів.

6. Особливості навчання діалогічному мовленню у початковій школі
Учні початкової школи оволодівають наведеними вище типами діалогів на заняттях з англійської мови на основі складної системи мовленнєвих навичок і вмінь. Це обумовлено лінгвістичними і психологічними особливостями діалогічного мовлення. На заняттях з англійської мови у молодших школярів необхідно розвивати вміння розпочинати діалог, реагувати на репліки співрозмовника та спонукати його до продовження розмови . Це є однією з умов формування мовленнєвої компетенції. Навички і вміння діалогічного мовлення формуються поетапно в процесі виконання учнями початкової школи системи вправ. В навчанні діалогічного мовлення на заняттях з англійської мови можна виділити три етапи:
1.                засвоєння учнями початкової школи діалогічних єдностей ;
2.                засвоєння мікродіалогів;
3.                самостійне складання учнями початкової школи власних діалогів англійською мовою.
           Існують  наступні види вправ, що входять до системи вправ для навчання діалогічного мовлення учнів початкової школи:
– імітація;
– трансформація;
– завершення;
– розширення зразка мовлення;
– підстановка у зразок мовлення;
– самостійне вживання зразка мовлення;
– відповіді на запитання;
– повідомлення або запит інформації;
– спонукання до певних дій;
– об’єднання реплік у діалогічні єдності;
– бесіда між учнем / учнями і вчителем, між двома учнями.
        
        7. Мовні вправи  з розвитку діалогічного мовлення, які застосовує на уроках англійської мови у початковій школі Красова О.Г..
         Система вправ для навчання діалогічного мовлення складається з трьох основних етапів:
І етап – початковий, на якому відбувається презентація матеріалу;
ІІ етап – середній, на якому відбувається практика сформованих вмінь та навичок діалогічного мовлення;
ІІІ етап – останній, креативний – на цьому етапі відбувається творча, самостійна робота учнів у процесі діалогічного мовлення. Розглянемо типи вправ, які притаманні кожному з зазначених нами етапів. 
         Етап І. Вправи першого етапу умовно-мовленнєві, рецептивно - репродуктивні. Вони можуть бути імітативні, підстановчі, трансформаційні, запитання – відповіді, вправи на обмін репліками. Усі вправи на цьому етапі виконуються послідовно в таких режимах: «вчитель – учень», «учень – вчитель», «фонограма – учень», «учень – фонограма», «учень – учень».
          Етап ІІ. Вправи другого етапу спрямовані на розвиток умінь складати мікродіалоги і паралельно вдосконалювати навички оволодіння діалогічними єдностями. Використовуючи засвоєні раніше діалогічні єдності, учні складають діалоги із двох – трьох діалогічних єдностей. 
Вправи другого етапу відбуваються у певних навчально-мовленнєвих ситуаціях і з комунікативним завданням. Учням пропонують слухові вербальні опори (фонограма діалогу- зразка) і зорові вербальні опори (мікродіалог – підстановчу таблицю і мікродіалог – схему), які складаються на основі мікродіалогу-зразка
Етап ІІІ. Вправи третього етапу направлені на навчання учнів складати і вести власні діалоги згідно з навчально-мовленнєвими ситуаціями на рівні вимог програм. Вправи третього етапу продуктивні. Усі опори зняті, вправи мають самостійний характер. На цьому етапі пропонуються навчально- мовленнєві ситуації для учнів, ступінь розгорнутості кожного з компонентів поступово зменшується, залежно від набутих учнями діалогічних умінь.
         Наведемо типи завдань та приклади вправ до алгоритму формування навичок діалогічного мовлення учнів початкової школи на заняттях з англійської мови.
Підготовчий етап.
 Вправа 1. Читання звичайного тексту та діалогу. За особливостями діалогу впізнати його.
Вправа 2. : Read the given dialogue and in pairs put your variants to the words underlined in it, use the prompts
А: How do you do todaу
 B: Very well. I’m going to the cinema today. 
A: Excellent! 
Prompts: super, the theatre, good luck;
 wonderful, the circus, have fun. 
Вправа 3. Подані репліки діалогу-розпитування. Одна з реплік-відповідей не відповідає запитанню. Потрібно знайти цю репліку.
§     What is your name?
§     My name is Natalia.
§     Have you got a sister?
§     They are grey.
Вправа 4. Подається діалог-розпитування із пропущеними репліками. Ці відповіді подано у довідці. Потрібно поставити їх у діалог за змістом.
- Hello! ......................
- I’m glad to see you ,too.
- Look! This is my dog.
- Wow! ………………..
 - Yes, it is. He’s my friend.
 - ………………………
 - Rex.
- I see.
Prompts:  It’s so funny!    What’ s his name?    Glad to see you!    
Вправа 5. Діалог, у якому репліки переплутані місцями. Потрібно відновити послідовність.
§     Hello! How are you?
§     I am fine! Do you like flowers?
§     Yes, I have.
§     Have you got any flowers in your room?
§     Yes, I like flowers very much.
Основний етап.
Вправа 6. У діалозі незавершеними є репліки-запитання. Учні повинні завершити їх, користуючись репліками-відповідями.
§     Hello! What’s your ___?
§     My name is Paul.
§     Where are ________?
§     I am from Canada.
§     Do you have any _____?
§     Yes, I have cat Cactus.
§     It’s nice to meet you!
§     See you soon!
Вправа 7. У цій вправі учням пропонуються репліки-кліше, на які потрібно дати відповідь. Учні працюють попарно.
§     Hello! What is your name?
§     ________________
§     How old are you?
§     ________________
§     Do you live in London?
§     ________________
§     Where do you live?
§     ________________
§     It’s nice to meet you! Good bye!
Вправа 8
You are at the International School Party. Choose and make one of these cards. Interview each other using the following questions:
 What’s your name? How old are you? Where are you from? What nationality are you? What’s your telephone number?
1)                Betty, 9
          England
          English
          tel. 335642
……………………..
2)                Kate ,10
          Canada
          Canadian
          tel. 69887555
Вправа 9  Ask each other’s opinion about the film you saw last night. Use the examples of questions and answers below. 
Examples of questions: How did you like the film last night? 
What do you think about the film?  
Why didn’t you like that film? 
Examples of answers: I liked it very much. I think it was boring. 
I didn’t like the music in it. It was great! All actors were fantastic!
 Вправа 10. «Діалог-зразок» 
 Завдання: a) Listen to a dialogue  and put it on the paper into the correct order. 
1.Eddi! You look awful! What’s wrong? 
 2.It’s no wonder. You don’t do anything. What you need to do is to change your lifestyle. 
3.You could start by getting up early in the morning and eating a healthy breakfast. 
4.I know. But you’ll soon get into a routine. You could also join a gym. 
5.No, I’m serious. If you work out three times a week, you’ll soon start feeling better. 
 6. Me in the gym? You’ve got to be joking! 
7. Yeah, but I’m used to waking up around 11. 
8. Well, I feel so bored and tired lately. Nothing seems to interest me. \
9.Well,I suppose I could give it a try. 
10. And how am I supposed to do that? 
b) Use the prompts to act out a similar dialogue: 
 tired/ not sleeping/go to bed early, try drinking war milk before bed/ used to going to bed late/go to bed the same time every night/ wake up early. 
Вправа 11
 Завдання: In pairs change the underlined words in the given dialogue, using the prompts on the board: 
In the morning, eat breakfast, go to school, I have 6 lessons a day, wake up in the morning, go to work immediately. 
A: What do you do in the evening
B: In the evening   I usually watch TV and then go to bed
A: How many hours do you sleep a night
B: I usually sleep 8 hours each night. And when do you go to bed
A: I go to bed at 8 o’clock and go to sleep immediately. 
 Complete this dialogue with your partner. 

Вправа 12.
Завдання : Look at the picture and in pairs complete the dialogue by choosing the right word in each line.      
                                       
A: Where do you think the picture was taken? 
B: In a hospital. / At a school. 
A: What can you see in the picture? 
B: I can see a docter and a boy. /I can see a teacher talking to her pupils. 
 A: When was the last time you saw your doctor? / When was the last time you talked to your teacher?
В: Two months ago. 
 * Use the lines from the given dialogue and in pairs work with another picture. 
                                                                               
Вправа 13
Read the dialogue and make up a similar one using your family photographs
Роль 1: You are Ukrainian. You met your English friend during the international dance competition. Tell him / her about your family.
Роль 2: You are English. You met your Ukrainian friend during the international dance competition. Ask him / her about his / her family.
Вправа 14
-                     Інструкція за змістом: Your English friend would like to visit some places in your city. Help him explaining where they are situated.
Вправа 15
-                     Інструкція за способом виконання: You meet a Canadian in the street. This person is asking you politely how to get to some place. Give him / her proper instructions starting them with the words on your card.
Вправа 16
-                     Попереджувальна інструкція: You are a stranger. You are near the gallery. You cannot find the way to the place you need. Ask a passer-by to help you..

Висновок

Однією з найбільш актуальних та складних проблем сучасної методики є навчання усного мовлення.
В основі мовленнєвої діяльності лежить, перш за все, взаємодія декількох (не менше двох) осіб, тобто звертання однієї до іншої з певною метою. Зміст мовленнєвої діяльності полягає в обміні інформацією між його учасниками, тобто у повідомленні чогось нового.
Спонуканням до мовленнєвої діяльності завжди виступає мотив, який виникає на основі певних індивідуальних потреб, тобто той, хто говорить, повинен усвідомлювати, для чого він говорить, що він хоче сказати своєму співрозмовнику. При навчання, зокрема усного мовлення, слід брати до уваги індивідуальні особливості співрозмовників. В навчальному процесі це забезпечить оптимальне засвоєння матеріалу учнями.
Поняття практичного володіння іноземною мовою включає три аспекти мовлення: лінгвістичний, психологічний і соціальний, які в процесі спілкування діють як одне ціле.[7.c.23]
Породження мовлення ґрунтується на відповідних мовних навичках і вміннях. Навички входять компонентами до свідомо виконуваної діяльності. Якщо ж мовна дія здійснюється переважно без участі свідомості, але на основі раніше сформованих навичок, то таке мовлення характеризуватиметься добрим володінням мовними вміннями. Вони є вищою від навичок формою володіння мовою.
Акт спілкування завжди відбувається у певній ситуації, яка може сприяти виникненню мотиву розпочати акт мовлення і яка може змінюватися або варіюватися відповідно до поставленої мети в ході навчання іноземної мови у шкільних закладах.
Метою навчання англійської мови є оволодіння учнями початкової школи мовою як засобом спілкування. Для того, щоб була активною взаємодія та співпраця вчителя з учнем початкової школи, а також відбувався розвиток інтересу учня до вивчення англійської мови, важливо заохочувати учнів до активних мовленнєвих дій у комунікативних ситуаціях, тобто створювати на заняттях з англійської мови ситуації для діалогічного мовлення, для свідомого використання учнями початкової школи англійської мови у повсякденному житті.
Література
1.  Бєлоглазова Л.І. Розвиток діалогічного мовлення на уроках англійської
мови/Л.І.Бєлоглазова. –  Амвросіївка, 2014. – 15с.
2. Сандар О.В. Комплекс вправ для розвитку навичок діалогічного та монологічного мовлення на уроках англійської мови .

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


Шляхи активізації мовленнєвих навичок 
(діалогічне мовлення) 
учнів початкової школи на уроці англійської мови

           У Державному стандарті початкової загальної освіти зазначено, що для досягнення мети вивчення іноземної мови у початковій школі необхідно виконувати цілу низку завдань, одним з яких є участь у діалогічному спілкуванні .
           Діалогічне мовлення - це процес взаємодії двох або більше учасників спілкування. Тому в межах мовленнєвого акту кожен з учасників по черзі виступає і слухачем, і мовцем. Характерною ознакою діалогічного мовлення є його зверненість до співрозмовника. Спілкування, як правило, проходить у безпосередньому контакті учасників, які добре обізнані з умовами, в яких відбувається комунікація. Під час діалогу ми, як правило, бачимо свого співрозмовника, а тому звертаємо увагу на невербальні засоби спілкування (міміку, жести, контакт очей), які він використовує. За допомогою цих засобів стає зрозумілим певна незавершеність висловлювань, що є також характерною рисою діалогічного мовлення. Використовуючи невербальні засоби спілкування, мовець виражає свої бажання, сумніви, жаль, припущення тощо. Отже, їх не можна ігнорувати при навчанні англійської мови учнів початкової школи.
         Однією з найважливіших психологічних особливостей діалогічного мовлення є його ситуативність. Ситуативним діалогічне мовлення є тому, що часто його зміст можна зрозуміти лише з урахуванням тієї ситуації, в якій воно здійснюється. Мовленнєва дія не може існувати без ситуації спілкування, тому вчитель на занятті з англійської мови повинен створити ситуацію спілкування. Слід зазначити, що в процесі навчання учнів початкової школи англійської мови нас цікавлять не будь-які ситуації дійсності, а лише ті, що спонукають до мовлення. Такі ситуації називають мовленнєвими або комунікативними. Комунікативна ситуація – це ситуація мовного спілкування двох і більше людей . Вона завжди містить у собі стимул до мовлення. За визначенням В.Л.Скалкіна, "комунікативно-мовленнєва ситуація – це динамічна система взаємодіючих факторів, які залучають людину до мовленнєвого спілкування і визначають її поведінку в межах одного акту спілкування".
           Одним із шляхів створення комунікативної ситуації є рольові ігри, які сприяють реалізації міжособистісного спілкування учнів початкової школи на занятті з англійської мови. Рольова гра допомагає учням спланувати особисту мовленнєву поведінку і передбачити поведінку співрозмовника. Вона передбачає елемент перевтілення учня у представника певної соціальної групи, професії тощо. Через це рольові ігри часто сприймаються молодшими школярами як реальна дійсність: учні дістають у них можливості для самовираження, яке здійснюється у межах цих ролей. Кінцевою метою рольової гри на заняттях з англійської мови є відпрацювання комунікативних навичок та умінь. Це сприяє формуванню мовленнєвої та соціокультурної компетенцій. Учасники рольової гри не тільки роблять повідомлення з певної теми, але й невимушено вступають у бесіду, намагаються підтримати її, цікавляться думкою інших, обговорюють різні точки зору, кожен прагне висловити свою думку , і таким чином розмова стає невимушеною, що власне і є реалізацією комунікативного підходу до навчання англійської мови. Адже створена умовна ситуація, в якій відбувається невимушене спілкування з обігруванням соціальних ролей, тобто моделюються реальні умови комунікації.
              Найбільш типовими комунікативними завданнями є: розпитати, попросити, запропонувати, повідомити, описати, розповісти, пояснити, оцінити, заперечити, обґрунтувати. Для цього учні початкової школи на заняттях з англійської мови повинні оволодіти різними функціональними типами діалогів. Основними з них є: діалог-розпитування та діалог-обмін враженнями. Діалог-розпитування може бути одностороннім або двостороннім. У першому випадку ініціатива запитувати інформацію належить лише одному учню, у другому – кожному з них. Двосторонній діалог-розпитування розвиває ініціативність обох учнів, характерну для природного спілкування. Наступним за складністю є діалог-обмін враженнями (думками), метою якого є виклад власного бачення певного предмета, події, явища, коли молодші школярі висловлюють свою думку, наводять аргументи для доказу, погоджуються з точкою зору співрозмовника або спростовують її. При цьому ініціатива ведення бесіди є двосторонньою .
             Учні початкової школи оволодівають наведеними вище типами діалогів на заняттях з англійської мови на основі складної системи мовленнєвих навичок і вмінь. Це обумовлено лінгвістичними і психологічними особливостями діалогічного мовлення. На заняттях з англійської мови у молодших школярів необхідно розвивати вміння розпочинати діалог, реагувати на репліки співрозмовника та спонукати його до продовження розмови . Це є однією з умов формування мовленнєвої компетенції. Навички і вміння діалогічного мовлення формуються поетапно в процесі виконання учнями початкової школи системи вправ. В навчанні діалогічного мовлення на заняттях з англійської мови можна виділити три етапи:
1.   засвоєння учнями початкової школи діалогічних єдностей ;
2.   засвоєння мікродіалогів;
3.   самостійне складання учнями початкової школи власних діалогів англійською мовою.
           Існують  наступні види вправ, що входять до системи вправ для навчання діалогічного мовлення учнів початкової школи:
– імітація;
– трансформація;
– завершення;
– розширення зразка мовлення;
– підстановка у зразок мовлення;
– самостійне вживання зразка мовлення;
– відповіді на запитання;
– повідомлення або запит інформації;
– спонукання до певних дій;
– об’єднання реплік у діалогічні єдності;
– бесіда між учнем / учнями і вчителем, між двома учнями.
         Система вправ для навчання діалогічного мовлення складається з трьох основних етапів: І етап – початковий, на якому відбувається презентація матеріалу; ІІ етап – середній, на якому відбувається практика сформованих вмінь та навичок діалогічного мовлення; ІІІ етап – останній, креативний – на цьому етапі відбувається творча, самостійна робота учнів у процесі діалогічного мовлення. Розглянемо типи вправ, які притаманні кожному з зазначених нами етапів.
Етап І. Вправи першого етапу умовно – мовленнєві, рецептивно – репродуктивні. Вони можуть бути імітативні, підстановчі, трансформаційні, запитання – відповіді, вправи на обмін репліками. Усі вправи на цьому етапі виконуються послідовно в таких режимах: «вчитель – учень», «учень – вчитель», «фонограма - учень», «учень – фонограма», «учень – учень».

Етап ІІ. Вправи другого етапу спрямовані на розвиток умінь складати мікродіалоги і паралельно вдосконалювати навички оволодіння діалогічними єдностями. Використовуючи засвоєні раніше діалогічні єдності, учні складають діалоги із двох – трьох діалогічних єдностей.
Вправи другого етапу відбуваються у певних навчально – мовленнєвих ситуаціях і з комунікативним завданням. Учням пропонують слухові вербальні опори (фонограма діалогу – зразка) і зорові вербальні опори (мікродіалог – підстановчу таблицю і мікродіалог – схему), які складаються на основі мікродіалогу – зразка
Етап ІІІ. Вправи третього етапу направлені на навчання учнів складати і вести власні діалоги згідно з навчально – мовленнєвими ситуаціями на рівні вимог програм. Вправи третього етапу продуктивні. Усі опори зняті, вправи мають самостійний характер. На цьому етапі пропонується навчально – мовленнєві ситуації для учнів, ступінь розгорнутості кожного з компонентів поступово зменшується, залежно від набутих учнями діалогічних умінь.
         Наведемо типи завдань та приклади вправ до алгоритму формування навичок діалогічного мовлення учнів початкової школи на заняттях з англійської мови.

Підготовчий етап.
 Вправа 1. Читання звичайного тексту та діалогу. За особливостями діалогу впізнати його.
Вправа 2. : Read the given dialogue and in pairs put your variants to the words underlined in it, use the prompts .
     A: How do you do today?
     B: Very well. I’m going to the cinema today.
     A: Excellent!
Prompts: super, the theatre, good luck;
                wonderful, the circus, have fun. 

Вправа 3. Подані репліки діалогу-розпитування. Одна з реплік-відповідей не відповідає запитанню. Потрібно знайти цю репліку.
§  What is your name?
§  My name is Natalia.
§  Have you got a sister?
§  They are grey.

Вправа 4. Подається діалог-розпитування із пропущеними репліками. Ці відповіді подано у довідці. Потрібно поставити їх у діалог за змістом
.
- Hello! ......................
- I’m glad to see you ,too.
- Look! This is my dog.
- Wow! ………………..
 - Yes, it is. He’s my friend.
 - ………………………
 - Rex.
- I see.
Prompts:  It’s so funny!    What’ s his name?    Glad to see you!    

Вправа 5.
Діалог, у якому репліки переплутані місцями. Потрібно відновити послідовність.
§  Hello! How are you?
§  I am fine! Do you like flowers?
§  Yes, I have.
§  Have you got any flowers in your room?
§  Yes, I like flowers very much.
Основний етап. Вправа 6. У діалозі незавершеними є репліки-запитання. Учні повинні завершити їх, користуючись репліками-відповідями.
§  Hello! What’s your ___?
§  My name is Paul.
§  Where are ________?
§  I am from Canada.
§  Do you have any _____?
§  Yes, I have cat Cactus.
§  It’s nice to meet you!
§  See you soon!
Вправа 7. У цій вправі учням пропонуються репліки-кліше, на які потрібно дати відповідь. Учні працюють попарно.
§  Hello! What is your name?
§  ________________
§  How old are you?
§  ________________
§  Do you live in London?
§  ________________
§  Where do you live?
§  ________________
§  It’s nice to meet you! Good bye!
Вправа 8
You are at the International School Party. Choose and make one of these cards. Interview each other using the following questions:
 What’s your name? How old are you? Where are you from? What nationality are you? What’s your telephone number?
1)    Betty, 9
          England
          English
          tel. 335642
……………………..
2)    Kate ,10
          Canada
          Canadian
          tel. 69887555
Вправа 9  Ask each other’s opinion about the film you saw last night. Use the examples of questions and answers below.
        Examples of questions: How did you like the film last night?
                                              What do you think about the film?
                                             Why didn’t you like that film?
      Examples of
answers: I liked it very much. I think it was boring.
                                            I didn’t like the music in it. 
It was great! All actors were fantastic!
 Вправа
10. “Діалог-зразок”
  Завдання: a) Listen to a dialogue  and put
it on the paper into the correct order.
    1.Eddi! You look awful! What’s wrong?
    2.It’s no wonder. You don’t do anything. What you need to do is to change your lifestyle.
   3.You could start by getting up early in the morning and eating a healthy breakfast.
   4.I know. But you’ll soon get into a routine. You could also join a gym.
   5.No, I’m serious. If you work out three times a week, you’ll soon start feeling better.
   6. Me in the gym? You’ve got to be joking!
   7. Yeah, but I’m used to waking up around 11.
   8. Well, I feel so bored and tired lately. Nothing seems to interest me.
 
 9.Well,I suppose I could give it a try.
 
 10. And how am I supposed to do that?
    b) Use the prompts to act out a similar dialogue:
   tired/ not sleeping/go to bed early, try drinking war milk before bed/ used to going to bed late/go to bed the same time every night/ wake up early. 
Вправа 11
     Завдання: In pairs change the
underlined words in the given dialogue, using the prompts on the board:
     In the morning, eat breakfast, go to school, I have 6 lessons a day, wake up in the morning, go to work immediately.
   
 A: What do you do in the evening?
         B: In the evening   I usually watch TV and then go to bed.
         A: How many hours do you sleep a night?
         B: I usually sleep 8 hours each night. And when do you go to bed?
         A: I go to bed at 8 o’clock and go to sleep immediately.
        * Complete this dialogue with your partner. 
     Вправа 12.
   Завдання : Look at the picture and in pairs complete the dialogue by choosing the right 
word in each line.      
                                       

       A: Where do you think the picture was taken?
       B: In a hospital. / At a school.
       A: What can you see in the picture?
       B: I can see a
docter and a boy. /I can see a teacher talking to her pupils.
       A: When was the last time you saw you
r doctor? / When was the last time you talked to your teacher?
       B: Two months ago.
   * Use the lines from the given dialogue and in pairs work with another picture. 
                                      
       
                                  
Вправа 13
Read the dialogue and make up a similar one using your family photographs
Роль 1: You are Ukrainian. You met your English friend during the international dance competition. Tell him / her about your family.
Роль 2: You are English. You met your Ukrainian friend during the international dance competition. Ask him / her about his / her family.
Вправа 14
-         Інструкція за змістом: Your English friend would like to visit some places in your city. Help him explaining where they are situated.


Вправа 15
-         Інструкція за способом виконання: You meet a Canadian in the street. This person is asking you politely how to get to some place. Give him / her proper instructions starting them with the words on your card.
Вправа 16
-         Попереджувальна інструкція: You are a stranger. You are near the gallery. You cannot find the way to the place you need. Ask a passer-by to help you..
                    
Висновок
Метою навчання англійської мови є оволодіння учнями початкової школи мовою як засобом спілкування. Для того, щоб була активною взаємодія та співпраця вчителя з учнем початкової школи, а також відбувався розвиток інтересу учня до вивчення англійської мови, важливо заохочувати учнів до активних мовленнєвих дій у комунікативних ситуаціях, тобто створювати на заняттях з англійської мови ситуації для діалогічного мовлення, для свідомого використання учнями початкової школи англійської мови у повсякденному житті.


Література
1.     Бєлоглазова Л.І. Розвиток діалогічного мовлення на уроках англійської мови
2.     Сандар О.В. Комплекс вправ для розвитку навичок діалогічного та монологічного мовлення на уроках англійської мови для учнів початкових та середніх класів.

..............................................................................................


Ситуація успіху

Система освіти в Україні формується як один з пріоритетних напрямів і ціннісних орієнтацій державності та суспільної свідомості. Проблеми виховання, освіти, розвитку молодого покоління набувають особливого значення, оскільки доля майбутнього людства більшою мірою залежатиме від розвитку духовної і моральної сфери суспільства. Професійна педагогічна діяльність учителя як носія духовних цінностей, спадкоємця поколінь покликана сприяти утвердженню гуманної, демократичної особистості, здатної до саморозвитку, самореалізації своїх інтересів.
Провідним принципом освіти є гуманістична спрямованість педагогічного процесу. Що розуміють під гуманізацією шкільної освіти?
Більшість дослідників сходяться на думці, що гуманізація шкільної освіти передбачає створення умов для розкриття та розвитку здібностей школяра, його позитивну самореалізацію. Головна мета діяльності вчителя – створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили. В основі цього підходу знання і розуміння дитини, віра, любов і повага до неї, бережливе, чуйне ставлення до фізичного, психічного і духовного розвитку, підтримка почуття гідності.
Тонкий знавець дитячої психології В. О. Сухомлинський стверджував, що "Перша заповідь виховання – дати дітям почуття власної гідності. У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися".
З педагогічної точки зору ситуація успіху – це таке цілеспрямоване, організоване поєднання умов, за яких створюється можливість досягти значних результатів у діяльності як окремо взятої особистості, так і колективу в цілому. Це результат продуманої та підготовленої стратегії і тактики вчителя, сім’ї.
Створена ситуація успіху стає точкою відліку для змін у взаєминах з оточуючими, для подальшого руху дитини вгору, щаблями розвитку особистості. Заряд активного оптимізму, здобутий в юності, гартує характер, підвищує життєву стійкість особистості, сприяє перетворенню та реалізації духовних сил. Створення ситуації успіху виробляє найціннішу людську якість – стійкість у боротьбі з життєвими труднощами. Діти не можуть існувати, не відчуваючи уваги до себе.
Їм потрібна підтримка, захист, надійність, віра, любов. І тому вони постійно привертають до себе увагу як позитивними, так і негативними вчинками. Тому, наголошуючи час від часу на гарних якостях дитини, ми стимулюємо їх закріплення та розвиток. У розмові з дітьми ми завжди повинні після завершення спілкування акцентувати увагу на тому, що бажаємо бачити, а не на тому, від чого ми їх застерігаємо.
Великою стимулюючою силою, що сприяє розвитку особистості, спонукає до співпраці у навчальному та виховному процесах, є віра педагога у позитивні властивості дитини, її сили, успішність, втілена на вербальному рівні. Дати дітям відчути радість праці, щастя успіху в навчанні, збудити в їхніх серцях почуття власної гідності – ось найперше завдання, бо успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, що породжує енергію для боротьби з труднощами, бажання вчитися. Успіх створює сильний додатковий імпульс до активної роботи, сприяє становленню гідності учня.
Отже, ситуація успіху стає фактором розвитку особистості школяра. Її переживає як учень слабкої успішності, так і учень високої продуктивної діяльності, як мудрий, досвідчений педагог, так і молодий фахівець.
Умови створення ситуації успіху на уроці:
·         атмосфера доброзичливості в класі впродовж усього уроку;
·         "авансування" дітей перед тим, як вони розпочнуть виконувати завдання;
·         висока мотивація пропонованих завдань;
·         реальна допомога в просуванні до успіху— прихована інструкція діяльності;
·         педагогічна підтримка в процесі виконання роботи.
Існує чимало способів підтримати учня під час виконання завдань на уроці. Ця підтримка потрібна постійно. І це має бути чимось більшим, ніж кілька фраз, які весь час повторюються: "добре", "дуже добре" і "відмінно". Щирість, творчість і розмаїтість — сильне знаряддя в побудові самоповаги дитини. Принцип навчання й виховання успіхом є одним із факторів розвитку особистості школяра. Цей принцип сприяє формуванню позитивного ставлення до навчання, школи, праці, тобто сприяє ефективності навчання. Кожен учитель має взяти за основу запропонований алгоритм створення ситуації успіху на уроці.
Педагог повинен піклуватися про те, щоб навчально-виховний процес, який він організовує, містив у собі ситуацію успіху. І це повинно стосуватися діяльності як індивідуальної, так і групової. Для вчителя важливо розуміти внутрішній світ дитини, поважати його переживання. Впливаючи на вихованця, вчитель повинен говорити дитині правду, хай і гірку. Як тільки учень відчує, що вчитель цікавиться його емоційним станом, прагне зрозуміти його і допомогти, то прийме зауваження педагога, довірить йому свою долю.
Організація процесу, заснованого на гуманістичних позиціях, буде результативною за умови співпраці між вчителями й учнями. Радість і її очікування повинні пронизувати все життя й діяльність дитини. Отже, співробітництво є необхідною передумовою для особистісного самовизначення учнів. Воно сприяє відкриттю перед учнем перспективи його зростання, допомагає домагатися радості успіху. Співробітництво вчителя і учнів, засноване на любові до дітей, прийняття їх як особистостей, передбачає створення процесу ситуацій переживання успіху.
Отже, організація співпраці між вчителем та учнями, створення відносин довіри й порозуміння, переживання радості й успіху гуманізують процес навчання, формуючи в його учасників упевненість у собі. Тільки співробітництво дозволить вчителю поступово переорієнтовуватися під успіх учня. Ситуація успіху посилює акцент на позитивних якостях праці учня.
У своїй педагогічній діяльності постійно застосовую висловлювання, які підтримують дітей, надають їм наснаги, створюють ситуацію успіху:
·         Це дуже важливо, і в тебе неодмінно вийде...
·         Саме ти і міг би зробити таку справу...
·         Я впевнений, що ти пам'ятатимеш про...
·         Це зовсім нескладно, навіть якщо не вийде — нічого страшного…
·         Ось цей виріб вийшов дуже гарно…
Організація навчального процесу, заснованого на гуманістичних позиціях, буде результативною за умови співпраці між вчителями та учнями і тільки в тому випадку, якщо вихованці будуть відчувати успіх у пізнанні навколишньої дійсності.
Переживання ситуації успіху особливо потребують учні, які відчувають певні труднощі в навчанні. У зв'язку з цим необхідно підбирати такі завдання, з якими учні цієї категорії могли б упоратися без особливих ускладнень і лише потім переходити до більш складних завдань. Тому надійним шляхом створення ситуацій успіху є диференційований підхід до визначення змісту діяльності та характеру допомоги учням при її здійсненні. Природними в цьому випадку повинні бути і словесні заохочення, підбадьорюючі учня, що викликають у нього впевненість у своїх силах, прагнення відповідати оцінці вчителя.
Що таке успіх, кожний визначає для себе сам, залежно від власних цінностей, виховання, виду діяльності тощо.
Чи може людина гармонійно взаємодіяти з навколишнім світом, знаючи, що з нею щось не так? Знаючи позитивні та негативні властивості своєї особистості, успішна людина, усвідомлюючи це, не комплексує, даремно не витрачає на це час, вона просто постійно приділяє своїй особистості багато часу, займаючись саморозвитком, самовдосконаленням.
Бажати людині успіху - насправді означає бажати їй дозріти для чогось і до чогось, щоб отримати це. Успіх — це результат наших дій.
Дати дітям відчути радості праці, щастя успіху в навчанні, збудити в їхніх серцях почуття власної гідності — ось найперше завдання вчителя, бо успіх у навчанні - єдине джерело внутрішніх сил дитини, що породжує енергію для боротьби з труднощами, бажання вчитися.


·         Комплекс вправ для розвитку навичок діалогічного та









Комментариев нет:

Отправить комментарий